ผู้เขียน หัวข้อ: Sifat 20, Sifat Ketuhanan Oleh Ustaz Abdul Karim bin Muhammad Nur  (อ่าน 3160 ครั้ง)

0 สมาชิก และ 1 บุคคลทั่วไป กำลังดูหัวข้อนี้

ออฟไลน์ Al Fatoni

  • ซังกุงคนสนิท ( +_-)
  • เพื่อนรัก (6_6)
  • *****
  • กระทู้: 4905
  • เพศ: ชาย
  • จงอยู่กับความจริงแล้วจะไม่หลง
  • Respect: +76
    • ดูรายละเอียด
Sifat 20, Sifat Ketuhanan Oleh Ustaz Abdul Karim bin Muhammad Nur
« เมื่อ: ก.ค. 29, 2009, 08:17 PM »
0

Sifat 20, Sifat Ketuhanan
ศิฟาต 20, คุณลักษณะแห่งความเป็นพระเจ้า

Posted on Mei 26, 2008 by Ahmad Nizam


             Assalaamu’alaikum w.b.t…… Antara isi kandungan dari kitab Sifat 20 oleh Ustaz Abdul Karim bin Muhammad Nur. Semoga dapat menjadi panduan kepada non-muslim yang ingin mengenali sifat-sifat Tuhan, yang berbeza sekali dengan sifat-sifat Jesus.

           อัสสลามุอลัยกุม วะเราะหฺมะตุลลอฮฺ วะบะเราะก้าตุฮ์, ส่วนหนึ่งของเนื้อหาจากหนังสือศิฟัต 20 ที่เขียนโดยอุสตาฑ อับดุลการีม บิน มุหัมมัดนูรฺนั้น ก็เพื่อหวังให้เป็นคู่มือแนวทางแก่ผู้ที่ไม่ใช่มุสลิมที่ปรารถนาจะทำการรู้จักคุณลักษณะต่างๆ ของพระผู้เป็นเจ้า, ที่ซึ่งจะแตกต่างกับคุณลักษณะของจีซัส (เยซู) อย่างสิ้นเชิง


            SIFAT-SIFAT KETUHANAN - คุณลักษณะแห่งความเป็นพระเจ้า
            Adapun yang wajib bagi Ketuhanan itu bersifat dengan empat sifat:
            อนึ่ง (คุณลักษณะ) ที่วาญิบ (จำเป็น) สำหรับพระผู้เป็นเจ้านั้น มีสี่คุณลักษณะด้วยกัน

            1. Sifat Nafsiyah, iaitu Wujud
                คุณลักษณะ "นัฟสิยะฮ์" ได้แก่ วุญุด
            2. Sifat Salbiyah iaitu, Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu lil khawaditsi, Qiyamuhu binafsihi dan Wahdaniat
                คุณลักษณะ "สัลบียะฮ์" ได้แก่ กิดัม, บะกออ์, มุฅอละฟะตุลิลหะวาดิษ, กิยามุฮูบินัฟสิฮฺ, และ ว๊ะหฺดานียะฮ์
            3. Sifat Ma’ani, iaitu, Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Sami’, Bashir dan Kalam
                คุณลักษณะ "ม๊ะอานีย์" ได้แก่ กุดเราะฮ์, อิรอดะฮ์, อิลฺม์, หัยฺย์, สะมะอ์, บะศ็อร และกะลาม
            4. Sifat Ma’nawiyah, iaitu Qadirun, Muridun, ‘Alimun, Hayyun, Sami’un, Bashirrun dan Muttakalimuun
                คุณลักษณะ "ม๊ะนาวียะฮ์" ได้แก่ เกานุฮูเกาะดีร็อน, เกานุฮูมุรีดัน, เกานุฮูอาลิมัน, เกานุฮูหัยยัน, เกานุฮูสะมิอัน, เกานุฮูบะศิร็อน และเกานุฮูมุตะกัลลิมัน

            Dibahagi lagi menjadi dua sifat (Pendekatan secara nafi dan isbat)
            (และ) ถูกแบ่งออกเป็นสองคุณลักษณะ (ใหญ่) อีก (โดนพิจารณาที่การปฏิเสธและการพดพิง)

            1. Sifat Istighna’ iaitu, Wujud, Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu lil hawadits, Qiyamuhu binafsihi, Sami’, Bashir, Kalam, Sami’un, Bashirun dan Muttakallimun
                     คุณลักษณะแห่งการ "อิสติฆนาอ์" ได้แก่ วุญุด, กิดัม, บะกออ์, มุฅะละฟุตุฮุลิลหะวาดิษ, กิยามุฮูบินัฟสิฮฺ, สะม๊ะอ์, บะศ็อร, กะลาม, เกานุฮูสะมิอัน, เกานุฮูบะศิร็อน และเกานุฮูมุตะกัลลิมัน
            2. Sifat Iftikor ilaihi, iaitu Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Kodirun, Muridun, ‘Alimun, Hayyun dan Wahdaniah
                      คุณลักษณะแห่งการ "อิฟติก๊อร" ได้แก่ กุดเราะฮ์, อิรอดะฮ์, อิลฺม์, หัยฺย์, เกานุฮูกอดิร็อน, เกานุฮูอาลิมัน, เกานุฮูหัยยัน และว๊ะหฺดานียะฮ์

~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
« แก้ไขครั้งสุดท้าย: ก.ค. 30, 2009, 02:58 PM โดย Al Fatoni »
ท่านขนขวายอะไร ท่านก็จะได้สิ่งนั้น - วัลลอฮุอะอฺลัม

ออฟไลน์ Al Fatoni

  • ซังกุงคนสนิท ( +_-)
  • เพื่อนรัก (6_6)
  • *****
  • กระทู้: 4905
  • เพศ: ชาย
  • จงอยู่กับความจริงแล้วจะไม่หลง
  • Respect: +76
    • ดูรายละเอียด
Re: Sifat 20, Sifat Ketuhanan Oleh Ustaz Abdul Karim bin Muhammad Nur
« ตอบกลับ #1 เมื่อ: ก.ค. 29, 2009, 08:28 PM »
0
Bahagian I: Sifat Nafsiyyah: - ส่วนที่ ๑ : คุณลักษณะนัฟสิยะฮ์

              Wujud, ertinya ada, yang ada itu dzat Allah Ta’ala, lawannya ‘Adum, ertinya tiada yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala itu tiada kerana jikalau Allah Ta’ala itu tiada nescaya tiadalah perubahan pada alam ini. Alam ini jadilah statik (tak ada masa, rasa dll), dan tiadalah diterima ‘aqal jika semua itu (perubahan) terjadi dengan sendirinya.
 
               วุญุด, แปลว่า มี, หมายถึง การมีของฑาต (องค์) ของอัลลอฮฺ ตอาลา, ซึ่งตรงข้ามกับ "อดัม" แปลว่า ไม่มี กล่าวคือ สติปัญญาไม่ยอมรับโดยสิ้นเชิงว่า อัลลอฮฺ ตอาลา นั้นไม่มี เพราะถ้าหากอัลลอฮฺ ตอาลา ไม่มี แน่แท้ยิ่ง ก็จะไม่มีการเปลี่ยนแปลงใดๆ เกิดขึ้นกับจักรวาลแห่งนี้ (หมายถึง ไม่มีสิ่งใดๆ เกิดขึ้นได้ - ผู้แปล) จักรวาลแห่งนี้ก็จะหยุดนิ่ง (ไม่มีกาลเวลา, ความรู้สึก ฯลฯ) และสติปัญญาไม่อาจจะยอมรับได้เลยเกี่ยวกับสิ่งเหล่านี้ (การเปลี่ยนแปลง) ว่ามันจะเกิดขึ้นเอง (โดยไม่มีพระผู้ทรงสร้างพวกมันขึ้นมา) 
             
              Jikalau alam ini jadi dengan sendirinya nescaya jadilah bersamaan pada suatu pekerjaan atau berat salah satu maka sekarang alam ini telah nyata adanya sebagaimana yang kita lihat sekarang ini dan teratur tersusun segala pekerjaannya maka menerima lah aqal kita wajib adanya Allah Ta’ala dan mustahil lawannya tiada. Adapun dalilnya iaitu firmanNya dalam Al Qur’an: Allahu kholiqu kullu syai’in ertinya, “Allah Ta’ala jualah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.”

         ซึ่งถ้าหากว่า จักรวาลแห่งนี้เกิดขึ้นด้วยตัวมันเองแล้ว (โดยไม่มีผู้ใดสร้างมันทั้งสิ้น) แน่แท้ยิ่ง ก็จะเกิดภาคีร่วมในการกระทำต่อสิ่งเดียวกัน หรือไม่ก็เกิดการ (คานอำนาจโดย) หนักข้างใดข้างหนึ่ง (อันจะทรงผลทำให้จักรวาลแห่งนี้ยุ่งเหยิง เพราะคนหนึ่งจะสร้าง แต่อีกคนหนึ่งจะทำลาย หรือคนหนึ่งสร้างสมบูรณ์แล้ว แต่อีกคนหนึ่งสร้างอย่างบกพร่อง) แต่ทว่า ณ ตอนนี้ จักรวาลแห่งนี้ได้ปรากฏมีชัดขึ้นมาแล้ว อย่างที่เราเห็นอยู่ในตอนนี้ และมันก็เป็นระบบระเบียบทั้งหมดการในกาดำเนินไปของมัน ดังนั้น สติปัญญาของเราจึงยอมรับว่า จำเป็นที่จะต้องมีอัลลอฮฺ ตอาลา และการไม่มีสำหรับพระองค์ก็เป็นสิ่งที่เป็นไปไม่ได้อย่างสิ้นเชิง อนึ่ง หลักฐานของมันก็คือ คำตรัสของอัลลอฮฺ ตอาลา ในอัลกุรฺอาน ความว่า "อัลลอฮฺ ตอาลา เท่านั้น คือพระผู้ทรงสร้างทุกสรรพสิ่ง"         

             Adapun Wujud itu sifat Nafsiyah ada itulah dirinya hak Ta’ala. Adapun ta’rif sifat nafsiyah itu: Hiya huwa wala hiya ghoiruku, ertinya, sifat inilah dzat hak Ta’ala, tiada ia lain daripadanya yakni sifat pada lafadz dzat pada makna.

            อนึ่ง คุณลักษณะวุญุด (มี) นั้นเป็นคุณลักษณะ นัฟสิยะฮ์ เกี่ยวกับคำนิยามของคุณลักษณะนัฟสิยะฮ์นั้น คือ คุณลักษณะนี้แหละ (วุญุด)

              Adapun Hakikat sifat nafsiyah itu : Hiya lhalul wajibatu lizzati maadaamati azzatu ghoiru mu’alalahi bi’illati, ertinya: hal yang wajib bagi dzat selama ada dzat itu tiada dikeranakan dengan suatu kerana yakni adanya iaitu tiada kerana jadi oleh sesuatu dan tiada Ia terjadi dengan sendirinya dan tiada Ia menjadikan dirinya sendiri dan tiada Ia berjadi-jadian.

             อนึ่งแก่นแท้ของคุณลักษณะนัฟสิยะฮ์นั้น คือ สภาพที่จำเป็นสำหรับฑาตนั้น ตราบเท่าที่ฑาตนั้น

              Adapun Wujud itu dikatakan sifat Nafsiyah kerana wujud menunjukkan sebenar-benar dirinya dzat tiada lainnya dan tiada boleh dipisahkan wujud itu lain daripada dzat seperti sifat yang lain-lain.
« แก้ไขครั้งสุดท้าย: ก.ค. 30, 2009, 09:09 PM โดย Al Fatoni »
ท่านขนขวายอะไร ท่านก็จะได้สิ่งนั้น - วัลลอฮุอะอฺลัม

ออฟไลน์ Al Fatoni

  • ซังกุงคนสนิท ( +_-)
  • เพื่อนรัก (6_6)
  • *****
  • กระทู้: 4905
  • เพศ: ชาย
  • จงอยู่กับความจริงแล้วจะไม่หลง
  • Respect: +76
    • ดูรายละเอียด
Re: Sifat 20, Sifat Ketuhanan Oleh Ustaz Abdul Karim bin Muhammad Nur
« ตอบกลับ #2 เมื่อ: ก.ค. 29, 2009, 08:35 PM »
0
    Adapun Wujud itu tiga bahagian:
    • [1.] Wujud Haqiqi, iaitu dzat Allah Ta’ala maka wujud-Nya itu tiada permulaan dan tiada kesudahan maka wujud itu bersifat Qadim dan Baqa’, inilah wujud sebenarnya.
      [2.] Wujud Mujazi, iaitu dzat segala makhluk maka wujudnya itu ada permulaan dan ada kesudahan tiada bersifat Qadim dan Baqa’, sebab wujudnya itu dinamakan wujud Mujazi kerana wujudnya itu bersandarkan Qudrat Iradat Allah Ta’ala.
      [3.] Wujud ‘Ardy, iaitu dzat ‘Arodul wujud maka wujudnya itu ada permulaan dan tiada kesudahan seperti ruh, syurga, neraka, Arasy, Kursi dan lain-lain.

    Adapun yang Maujud selain Allah Ta’ala dua bahagian
    • 1. Maujud dalam ‘alam syahadah, iaitu yang di dapat dilihat dengan pancaindera yang lima seperti langit, bumi, kayu, manusia, binatang dan lain-lain
    • 2. Maujud di dalam ‘alam ghaib yang tiada didapat dengan pancaindera yang lima tetapi didapat dengan nur iman dan Kasyaf kepada siapa-siapa yang dikurniakan Allah Ta’ala seperti Malaikat, Jin, Syaitan, Nur dan lain-lain.

    Adapun segala yang Maujud itu lima bahagian:
    • 1. Maujud pada Zihin iaitu ada pada ‘aqal
      2. Maujud pada Kharij iaitu ada kenyataan bekas
      3. Maujud pada Khayal iaitu seperti bayang-bayang dalam air atau yang di dalam mimpi
      4. Maujud pada Dalil iaitu ada pada dalil seperti asap tanda ada api
      5. Maujud pada Ma’rifat iaitu dengan pengenalan yang putus tiada dapat diselingi lagi terus Ia Ma’rifat kepada Allah Ta’ala

    Membicarakan Wujud-Nya dengan jalan dalil:
    • 1. Dalil yang didapat dari Khawas (pancaindera) yang lima tiada dapat didustakan
      2. Dalil yang didapat dari Khabar Mutawatir tiada dapat didustakan
      3. Dalil yang didapat daripada ‘Aqal tiada dapat didustakan
      4. Dalil yang didapat daripada Rasulullah tiada dapat didustakan
      5. Dalil yang didapat daripada firman Allah Ta’ala tiada dapat didustakan
    [/list][/list][/list]
    « แก้ไขครั้งสุดท้าย: ก.ค. 30, 2009, 11:29 AM โดย Al Fatoni »
    ท่านขนขวายอะไร ท่านก็จะได้สิ่งนั้น - วัลลอฮุอะอฺลัม

     

    GoogleTagged