ผู้เขียน หัวข้อ: เชคอัลฟะลิมบานีย์กับหุกุมของผู้กล่าวว่าฏ็รีกัตศูฟีย์เป็นกาฟิร  (อ่าน 2234 ครั้ง)

0 สมาชิก และ 1 บุคคลทั่วไป กำลังดูหัวข้อนี้

ออฟไลน์ Al Fatoni

  • ซังกุงคนสนิท ( +_-)
  • เพื่อนรัก (6_6)
  • *****
  • กระทู้: 4905
  • เพศ: ชาย
  • จงอยู่กับความจริงแล้วจะไม่หลง
  • Respect: +76
    • ดูรายละเอียด

Wednesday, October 29, 2008

SHEIKH ABDUS-SAMAD AL-FALIMBANI:
SESEORANG YANG MENUDUH
TARIKAT AHLI SUFI (YANG MUKTABAR)
SEBAGAI TERKELUAR DARI AL-QURAN DAN SUNNAH
BOLEH JATUH KAFIR

ชัยฺค์ อับดุศศ็มัด อัลฟาลิมบานีย์ (กล่าวว่า) :
“บุคคลใดๆ ที่กล่าวหาฏ็รีกัต อะฮฺลิ ศูฟีย์ (ที่มุอฺตะบัรฺ)
ว่าออกนอกลู่จากอัลกุรฺอานและสุนนะฮ์ ถือว่าตกกาฟิรฺ (มุรฺตัด)”

            1. Di kalangan agamawan Islam dunia Melayu ini, nama al-Sheikh Abdus-Samad al-Falimbani memang tidak perlu diperkenalkan lagi. Karyanya yang terkenal lagi penuh barakah dan masih di ajar lagi kepada masyarakat umum pada hari ini ialah “Siyar al-Salikin.” “Siyar al-Salikin” adalah terjemahan bagi kitab “Lubab Ihya’ Ulumuddin” (“Intisari Ihya’ Ulumiddin”) oleh Imam al-Ghazali r.a. dengan beberapa tambahan yang sangat bermanfaat oleh al-Sheikh Abdus-Samad al-Falimbani. Untuk mengetahui sejarah dan latar belakang al-Sheikh Abdus-Samad al-Falimbani, sila klik di sini.

               1.) ในกลุ่มผู้นับถือศาสนาอิสลามแห่งโลกมลายูนี้, นามของชัยฺค์อับดุศศ็มัด อัลฟาลิมบานีย์ คงไม่จำเป็นต้องทำการแนะนำใดๆ อีกแล้ว ผลงานทางวิชาการของท่านเป็นที่รู้จักกัน อีกทั้งเต็มไปด้วยความสิริมงคลและยังคงถูกใช้สอนแก่สังคมอิสลามโดยทั่วไปกันอยู่ในปัจจุบัน นั่นก็คือหนังสือ “สิยัรฺ อัสสาลิกีน” หนังสือสิยัรฺ อัสสาลิกีน นั้นเป็นหนังสือแปลสำหรับหนังสือ “ลุบ๊าบ อิหฺยาอ์ อุลูมิดดีน” (แก่นสาระแห่ง อิหฺยาอ์ อุลูมิดดีน) (ซึ่งเขียน) โดยอิมามอัลฆ็ซาลีย์ ร็ฎิฯ ด้วยกับการเพิ่มเติมเล็กน้อยที่ยังประโยชน์ยิ่ง (แก่ผู้อ่าน) โดยอัชชัยฺค์ อับดุศศ็มัด อัลฟาลิมบานีย์ เพื่อทำการรู้จักชีวประวัติและภูมิหลังของอัชชัยฺค์ อับดุศศ็มัด อัลฟาลิมบานีย์นั้น, เชิญคลิ๊กที่นี่

               2. Dan –alhamdulillah – Tuan Guru Sheikh Ahmad Fahmi Zamzam Al-Nadwi Al-Maliki, - di antara ulama’ Melayu masa kini yang mewarisi keilmuan ulama’ silam - telah pun menterjemahkan karya agung “Siyar al-Salikin” daripada bahasa Melayu klasik ke dalam bahasa Melayu moden yang mudah difahami. Semoga Allah membalas budi dan jasa baik beliau sebaik-baiknya.
                Komen penulis: Rugilah sesiapa yang tidak pernah mengaji atau sekurang-kurangnya membaca buku ini.

                2.) และ – อัลหัมดุลิลลาฮฺ – ตวนกูรู ชัยฺค์อะหฺมัด ฟะฮฺมีย์ ซัมซัม อันนัดวีย์ อัลมาลิกีย์, - หนึ่งในอุละมาอ์มลายูของสมัยนี้ที่ทำการถ่ายทอดความรู้ของอุละมาอ์สมัยก่อน (ulama’ silam) - ก็ได้ทำการแปลผลงานที่ยิ่งใหญ่ “สิยารฺ อัสสาลิกีน” จากภาษามลายูคลาสสิคสู่ภาษามลายูสมัยใหม่ที่ง่ายต่อการเข้าใจ ขออัลลอฮฺทรงกรุณาตอบแทนคุณลักษณะและการงานที่ดียิ่งของท่าน
            ความเห็นของผู้เขียน : เป็นที่ขาดทุนยิ่งนัก (หาก) บุคคลใดที่ไม่เคยเรียน หรืออย่างน้อยก็เคยอ่านหนังสือเล่มนี้

            3. Dalam perbincangan kali ini, penulis ingin menegur sikap golongan Wahhabi atau pro-Wahhabi yang seringkali memandang hina dan mengeji tarikat-tarikat Sufi tanpa membezakan tarikat yang muktabar dan tidak muktabar.

                3.) ในการอภิปรายครั้งนี้, ผู้เขียนใคร่ขอทำการวิจารณ์ถึงคุณลักษณะของกลุ่มวะฮาบีย์ หรือผู้เลื่อมใสวะฮาบีย์ ที่บ่อยครั้งมักจะทำการเหยียบหยามและรังเกียจบรรดาฏ็รีกัตศูฟีย์ โดยปราศจากการแบ่งแยกระหว่างฏ็รีกัตที่มุอฺตะบัรฺ (ที่มีเกียรติเป็นที่รู้จักกัน) และไม่มุอฺตะบัรฺ

            4. Secara umumnnya, kita melihat bahawa golongan Wahhabi sering mengkafirkan golongan Sufi dan tarikat tasawwuf. Dalam satu program TV di negara Arab, seorang tokoh besar pergerakan Wahhabi dalam perdebatannya dengan al-Sheikh Yusuf al-Rifa’e mengatakan bahawa “Barangsiapa tidak mengkafirkan mereka (golongan Sufi yang membicarakan ilmu makrifat Ketuhanan), maka mereka juga jatuh kafir.” Banyak lagi contoh yang boleh kami berikan di masa akan datang.

               4.) โดยรวมแล้ว, เราจะเห็นได้ว่า กลุ่มวะฮาบีย์นั้นมักจะทำการหุกุมกาฟิรฺต่อกลุ่มศูฟีย์และฏ็รีกัต ตศ็อวฺวุฟ อยู่บ่อยครั้ง  ในสถานีโทรทัศน์แห่งหนึ่งของประเทศอาหรับ, นักเคลื่อนไหวของวะฮาบีย์ที่มีชื่อเสียงคนหนึ่งได้ทำการกล่าวอ้างต่ออัชชัยค์ยูสุฟ อัรรอฟิอีย์ ว่า “บุคคลใดๆ ไม่ทำการหุกุมกาฟิรฺพวกเขา (กลุ่มศูฟีย์ที่ทำการพูดถึงวิชาการรู้จักพระผู้เป็นเจ้า),  ดังนั้นพวกเขาก็ตกเป็นกาฟิรฺเช่นกัน” (และ) อีกหลายตัวอย่างซึ่งผมจะได้นำมาเสนอในกาลต่อไป

           5. Bahkan, kawan penulis sendiri yang mempunyai latar belakang ilmu agama yang sangat lemah pernah menyebarkan artikel yang menyebut kononnya (Guru kepada guru-guru kami) al-Sheikh Abu Yazid al-Busthami berakidah Hulul dan Ittihad. Sesungguhnya orang yang seperti ini mendedahkan dirinya kepada akibat yang sangat buruk. Tidakkah dia mengetahui bahawa al-Sheikh Abu Yazid al-Busthami digelar sebagai “Sulthan al-Arifin” (Sultan Para Ulama’ Arifin)? Semoga Allah memberi kawan penulis itu hidayah dan semoga kita tidak mati dengan membawa sangkaan yang begitu buruk terhadap para ulama’.

              5.) แต่ทว่า, เพื่อนของผู้เขียนเอง ซึ่งมีภูมิหลังทางวิชาศาสนาที่อ่อนแอมาก เคยทำการแพร่บทความที่กล่าวถึงข่าวลือนั้น (อาจารย์ของบรรดาอาจารย์ของเราคือ) อัชชัยฺค์ อบู ยซีด อัลบุสฏอมีย์ ซึ่งมีอกีดะฮ์แนวฮุลุล และอิตติฮาด  แท้จริงแล้ว บุคคลเช่นนี้ (อัชชัยฺค์ อัลบุสฏอมีย์) ได้ทำการเปิดกว้างตัวเองแก่สิ่งต่างๆ ที่โหดร้ายยิ่ง  เขา (เพื่อนของผู้เขียน) ไม่รู้เลยหรือว่า อัชชัยฺค์ อบู ยซีด อัลบุสฏอมีย์ นั้นถูกตั้งฉายาว่า “สุลฏอนแห่งอัลอาริฟ” (สุลต่านแห่งบรรดาอุละมาอ์อาริฟีน)?  ขออัลลอฮฺทรงกรุณาแก่เพื่อนของผู้เขียนซึ่งทางนำและทรงกรุณาให้พวกเราไม่ตายด้วยกับการคาดคะเนที่ไม่ดีต่อบรรดาอุละมาอ์ด้วยเทอญ

           6. Dalam ruangan ini, penulis ingin menukilkan terjemahan kata-kata al-Imam Abdul Wahhab al-Sha’rani oleh al-Sheikh Abdus-Samad al-Falimbani yang menyatakan bahawa (dengan bahasa moden):
              “Barangsiapa menyatakan bahawa Tarikat Ahli Sufi itu tidak bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah, nescaya jatuh kafir.”

           6.) ในคอลัมน์นี้, ผู้เขียนใคร่ที่จะขอกล่าวถึงคำแปลบรรดาคำกล่าวของอัลอิมามอับดุลวะฮฺฮาบ อัชชะอฺรอนีย์ (ที่ถูกแปล) โดยอัชชัยฺค์ อับดุศศ็มัด อัลฟาลิมบานีย์ ที่กล่าว (ด้วยภาษามลายูสมัยใหม่) ว่า :
              “บุคคลใดๆ ที่กล่าวว่า ฏ็รีกัต อะฮฺลิ ศูฟีย์ นั้นไม่มีรากฐานแห่งอัลกุรฺอานและอัสสุนนะฮ์แล้ว, แท้จริง (เขา) ได้ตกเป็นกาฟิรฺ”

           Teks asal:
           ข้อความเดิม :


G2 - Siyar al-Salikin.

                “Dan takuti olehmu bahawa engkau kata bahawasanya Tarikat Ahli Sufi itu tiada mendatang akan dia oleh kitab yakni Quran, dan tiada mendatangkan akan dia oleh Sunnah yakni Hadith Nabi SAW, maka barangsiapa mengata akan yang demikian itu, nescaya jadi kafir…”
            (Muka surat: 200, baris ke-11 dari bahawa, Jilid ke-3, Tatimmah: Fi Bayani Fadhilah al-Salikin wa Thariqah al-Sufiyyah).

                 “และท่านจงเกรงกลัวเถิดว่า การที่ท่านกล่าวว่า แท้จริงแล้ว ฏ็รีกัต อะฮฺลิ ศูฟีย์ นั้น ไม่มีการนำมาแก่พวกเขาโดยกิตาบ หมายถึง กุรฺอาน, และไม่มีการนำมาแก่เขา โดยสุนนะฮ์ หมายถึง หะดีษ นบีย์ ศ็อลฯ, (กล่าวคือ ไม่มีรากฐานมาจากอัลกุรฺอานและอัสสุนนะฮ์ - ผู้แปล) ดังนั้น บุคคลใดๆ ที่กล่าวเช่นนั้น, แท้จริง (เขา) เป็นกาฟิรฺ”  (หน้า 200, บรรทัดที่ 11 จากล่าง, เล่มที่ 3, Tatimmah: Fi Bayani Fadhilah al-Salikin wa Thariqah al-Sufiyyah)


             Huraian
                  7. Banyak golongan Wahhabi atau pro-Wahhabi tidak menyedari bahawa perbuatan mereka memandang hina, mencaci maki, mengeji Tarikat-tarikat Sufi merupakan KESALAHAN BESAR yang boleh menjerumuskan mereka ke LEMBAH KEKUFURAN?

                 อธิบาย
             7.) มีกลุ่มวะฮาบีย์ หรือผู้เลื่อมใสวะฮาบีย์มากมาย ที่ไม่สำนึกเลยว่า การกระทำของพวกเขานั้นถือเป็นการเหยียบหยาม, ใส่ร้ายป้ายสี, หยาบช้าต่อบรรดาฏ็รีกัต ศูฟีย์ ถือว่าเป็นความผิดที่ใหญ่หลวง ซึ่งอาจจะทำให้พวกเขาพลัดตกลงใน “ห้วงแห่งความกุฟุรฺได้? ” 

              8. Kalau beginilah kedudukan golongan yang menuduh Tarikat Sufi (yang muktabar) dengan kepalsuan, bagaimanakah kedudukan tokoh Wahhabi yang menyatakan bahawa: “Barangsiapa tidak mengkafirkan mereka (golongan Sufi yang membicarakan ilmu makrifat Ketuhanan), maka mereka juga jatuh kafir” ??? [Kami berlindung dengan Allah

                8.) ถ้าหากนี่คือสภาพของกลุ่มที่ทำการใส่ร้ายป้ายสีต่อฏ็รีกัต ศูฟีย์ (ที่มุอฺตะบัรฺ) ด้วยกับความเท็จนี้, แล้วสภาพของผู้รู้วะฮาบีย์ที่กล่าวว่า : “บุคคลใดๆ ที่ไม่ทำการกาฟิรฺพวกเขา (กลุ่มศูฟีย์ที่ทำการกล่าวถึงวิชาในการรู้จักพระผู้เป็นเจ้า), ดังนั้น พวกเขาก็จะตกเป็นกาฟิรฺเช่นกัน” ??? (พวกเราขอทำการคุ้มครองด้วยกับอัลลอฮฺ) จะเป็นเช่นใดเล่า?

                9. Maka oleh itu wahai pembaca sekalian, andainya kita tidak benar-benar mengerti tentang sesuatu perkara khasnya mengenai Tarikat Sufi yang seringkali menjadi mangsa fitnah pada hari ini oleh golongan yang menggunakan nama agama, maka eloklah tuan-tuan mengambil sikap berhati-hati dan wara’. Semoga dengan adab yang baik itu, Allah SWT membukakan hidayah dan petunjuk-Nya kepada kita semua satu masa nanti.

               9.) ด้วยเหตุฉะนั้น โอ้ ผู้อ่านทั้งหลาย, สมมติว่าเราไม่ทราบจริงๆ เกี่ยวกับบางสิ่งที่เฉพาะ (ยากแก่การเข้าใจ-ผู้แปล) เกี่ยวกับฏ็รีกัต ศูฟีย์ ที่มักจะเป็นเหยื่อแห่งฟิตนะฮ์ (ถูกใส่ร้ายป้ายสี) ในทุกวันนี้ โดยกลุ่มที่ใช้นามของศาสนา, ดังนั้น ในทางที่ดี ท่านๆ ทั้งหลายสมควรที่จะทำการระมัดระวังและถ่อมตน เพื่อหวังให้มารยาทที่ดีเหล่านั้น, อัลลอฮฺ สุบฺห์ จะทรงเปิดฮิดายะฮ์และทางนำของพระองค์แก่พวกเราทั้งปวงในกาลหนึ่งข้างหน้า

           Wassalam.
               วัสสลาม[/size]

Posted by a at 7:27 PM 0 comments 
Labels: Memperbaiki Kefahaman
From : http://al-ashairah.blogspot.com/ (save on 11/13/2008 5:36 PM)

แปลโดย Al Fatoni

« แก้ไขครั้งสุดท้าย: ก.พ. 19, 2009, 09:03 PM โดย Al Fatoni »
ท่านขนขวายอะไร ท่านก็จะได้สิ่งนั้น - วัลลอฮุอะอฺลัม

 

GoogleTagged