• He should not debate in places of fear such as debating on satellite channels or public gatherings unless he is at ease with his Deen fearing none for the sake of Allah and happy to bear the consequences of statements whether that is imprisonment or even murder. Nor should he debate in the gathering of the Amir or a ruler fearing for himself unless he is prepared mentally to be like Hamzah. Otherwise silence is better for him because in such a situation he will disparage the Deen and people of knowledge. Here he should remember the stance of Ahmad and Malik from the famous scholars and the stance of those who debated Ghaddafi when he rejected the Sunnah.
ไม่ควรโต้แย้งในกรณีที่มีความกลัว ประหม่า เช่น การโต้ผ่านทีวี การโต้โดยมีคนมาร่วมชมมากมาย• He should not debate someone who hates him whether that hatred is from him or his opponent.
ไม่ควรโต้แย้งกับผู้ที่เกลียดขี้หน้าคุณ ไม่ว่าความเกลียดนั้นมาจากตัวคุณเองหรือจากกมลสันดานของฝ่านตรงข้างก็ตามที• He should avoid riyaa` (showing of), tasmi’ (letting other hear of ones piety), arrogance and pride.
พึงห่างไกลการโอ้อวด แสดงให้เห็นถึงความมีตะบะอันแรงกล้า ยโส อวดอ้างสรรพคุณตัวเอง• He should not intentionally sit in a place higher than his opponent in the gathering.
พึงอย่าได้นั่งนั่งสูงกว่าอีกฝ่าย• He should not debate with someone who belittles knowledge and the people of knowledge or be in the presence of a fool who belittles the debate or those debating. Malik said: “the humiliation and disgrace to knowledge is when a man speaks with knowledge to one who does not obey him.”
อย่าได้ร่วมโต้กับผู้ที่เหยียดหยามดูถูกความรู้และดูถูกผู้รู้ หรือผู้ร่วมรับฟังเป็นคนโง่เขลาเบาสมอง (แล้วที่เคยโต้กับชิอะฮิเมื่อหลายปีก่อนมีคนเอาวามธรรมด้าธรรมดาร่วมฟังด้วยหรือไหม ซึ่งได้ข่าวมาว่าชาวซุนหนี่เปลี่ยนเป็นชิอะฮฺด้วยนี่_ ผู้แปล)• Out of arrogance he should not refrain from accepting the truth if it appeared on the tongue of his opponent. Returning to the truth is better than continuing with falsehood, and also so that he becomes from those who hear a saying and follow the best of it.
จงยอมรับสัจธรรมที่เปล่งจากฝ่ายตรงข้าม อย่าฝืน ดื้อดึง ดันทุรัง กระเสือกระสน บนแนวทางโมฆะธรรม • Umar (ra) said, “We have been forbidden from pretence (of knowledge).” (al-Bukhari). Masruq said: We came upon 'Abdullah bin Mas'ud (ra) and he said, "O people! If somebody knows something, he can say it, but if he does not know it, he should say, 'Allah knows better,' for it is a sign of having knowledge to say about something, which one does not know, 'Allah knows better.' Allah said to His Prophet: 'Say, 'No wage do I ask of you for this (the Qur'an), nor am I one of the Mutakallifun (those who pretend and fabricate things which do not exist).'” [Sa'd: 86] (Agreed upon).
These are some of the rules of discussion that all Muslims must remember. The Prophet (saw) said, "Be divine, gentle and juristic (understanding), the divine (rabbani) is the one who educates the people with the easy knowledge before the difficult”. (Al-Bukhari).
ที่ไปที่มา :
http://muslimvillage.com/forums/topic/34802-the-etiquette-of-debate-and-discussion/ขอขอบคุณผู้แปล : โชคอนันต์