ที่ไปที่มา:
http://darulfatwa.org.au/ ร่วมด้วย ช่วยแปล : โชคอนันต์ รักทรัพย์ (นักศึกษามหาวิทยาลัยอิสลามยะลา)
วันที่ : 5 / 10/ 2010
จากใจผู้แปล
[/b]
การสรรเสริญทั้งทั้งหลายทั้งเพเป็นกรรมสิทธิ์แห่งอัลลอฮฺ (อัซซาวาญัล)เจ้า ขอพระองค์พระราชทานคุณงามความดีและยกฐานันดรนายแห่งเราท่านรอซูลมุฮัมมัด (ซล.) บรมวงศานุวงศ์ และพระสหายและกัลยาณมิตรของท่าน
อนึ่งงานแปลชิ้นนี้ผู้แปลได้มีแนวคิดที่จะแปลมานานเป็นทุนเดิมอยู่แล้ว แต่เนื่องด้วยเนื้อหาในคู่มือต้นฉบับ (เรียกตามคำนำของเจ้าของต้นฉบับ) เป็นเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับหลักการศรัทธาซึ่งต้องใช้ความระมัดระวังอย่างยิ่งยวดในการแปล เพื่อให้คงความหมายที่ใกล้เคียงต้นฉบับมากที่สุด ดังนั้นจึงมีการเพิ่มเติมเนื้อหาในบางตอน(นอกเนื้อจากต้นฉบับ) ผู้แปลจึงได้กำกับโดยใช้วงเล็บและจารึกว่าเป็นความคิดของผู้แปลเอง ผู้แปลพยายามอย่างยิ่งที่จะแปลคู่มือเล่มนี้ให้มีความถูกต้องที่สุด แต่กระนั่นผู้แปลยังเกรงว่าคงมีบางส่วนที่ผู้แปลอาจแปลผิดพลาด เพราะผู้แปลใช้ความรู้การแปลทางภาษาและหลักไวยากรณ์ของต้นฉบับ(ภาษาอังกฤษ) เป็นที่ทราบกันดีแล้วว่าภาษาบางภาษา (ไม่แน่ใจว่าทุกภาษาหรือเปล่า) คำหนึ่งคำอาจแปลได้หลายความหมาย ดังนั้นจึงจำเป็นอย่างยิ่งที่เนื้อหาการแปลต้องได้รับการตรวจทานและตรวจสอบจากผู้ที่ชำนาญการในเรื่องนั้นๆ กล่าวคือคู่มือแปลเล่มนี้สมควรอย่างยิ่งที่จะต้องได้รับการตรวจสอบด้านเนื้อจากผู้อ่านที่สันทัดกรณี (ด้านเตาฮีดหรือหลักการศรัทธา) ว่าเนื้อหามีความถูกต้องมากน้อยแค่ไหน หากผิดพลาด ผู้แปลจักได้ทราบว่ามีส่วนใดผิดพลาดด้านเนื้อหาหรือด้านภาษาอย่างไร ยิ่งกว่านั้นผู้แปลเป็นคนหนึ่งที่เป็นนักศึกษาหาความรู้ จึงนึกอยู่ในทีว่ามันเหมาะสมไหมที่ผู้แปลมาแปลงานที่ตนไม่ถนัด (แต่ผู้แปลคิดว่าเนื้อหาที่สื่อออกมาส่อให้เห็นความเชื่อของผู้แปลด้วยเช่นกัน ฉะนั้นหากผู้แปลมีความเชื่อที่ผิด คิดอยู่ในใจว่าผู้อ่านจะได้ช่วยทัดทานเตือนสติผู้แปลในส่วนที่ผิดพลาด)เพราะหากเกิดข้อผิดพลาดทางการแปลของเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับหลักการศรัทธาในพระเจ้า นั่นย่อมส่งผลต่อความเข้าใจของผู้อ่านเป็นแน่แท้ ดังนั้นผู้แปลจึงใคร่ขอให้ผู้เจนจัดทั้งหลายตรวจสอบเนื้อหาด้วยเทอญ
อีกประการที่จาจหลีกเลี่ยงความผิดพลาดไม่ได้เลยคือการอ้างชื่อตำรำราหรือชื่อของอุลามาอฺนั้น ผู้แปลเกรงว่ามีบางคำไม่ถูกต้องเนื่องด้วยการเทียบพยัญชนะจากอักขระอาหรับมาเป็นอังกฤษซึ่งผู้แปลเองก็ไม่ทราบว่าจะผันกลับไปยังต้นพยัญชนะเดิม (ภาษาอาหรับได้อย่างไร) ฉะนั้นการทับศัพท์ออกมาเป็นพยัญชนะไทยอาจมีความแตกต่างกัน จึงก็ให้ยึดพยัญชนะภาษาอาหรับเป็นแกนมาตรฐาน เช่น Ta (ผู้แปลไม่แน่ใจว่าอ่านว่า ตา หรือ ตอ ) ประการฉะนี้ขึ้นอยู่กับผู้รู้ที่คุ้นเคยกับชื่อหรือตำราของนักวิชาการนั้นๆหรือเปล่าแล้วล่ะครับ (โดยส่วนตัวแล้วผู้แปลไม่รู้จักมักจี่กับชื่อตำราที่อ้างเลย)
ผู้แปลใคร่ขอขอบคุณเพื่อนๆนักศึกษาจากมหาวิทยาลัยอิสลามยะลา ที่ทำการตรวจทานการแปลด้านภาษาและไวยากรณ์ จากต้นฉบับ(ภาษาอังกฤษ) ทุกท่าน ณ โอกาสนี้ด้วย
ด้วยจิตคารวะ
ศิษย์เก่าตัสดีฯ

PDF
________________________________________
Contents
1. Preface
2. Introduction
3. The Creed of the Messenger of Allah Peace and blessings be upon him
4. The legacy of the Scholars of Ahlussunnah Wal-Jama^ah over the past 14 centuries since the Prophetic Migration, stands witness that the creed of Ahlussunnah is ONE: The Sunniyy Creed among the Scholars of the:
1. 1st Century.
2. 2nd Century.
3. 3rd Century.
4. 4th Century.
5. 5th Century.
6. 6th Century.
7. 7th Century.
8. 8th Century.
9. 9th Century.
10. 10th Century.
11. 11th Century.
12. 12th Century.
13. 13th Century.
14. 14th Century.
15. 15th Century.
5. The Scholars of Ahlus-Sunnah wal-Jama^ah all pursue the same Creed. They had the lead in the discourse of various Islamic sciences: The Sunniyy Creed among the Scholars of:
1. Qur’anic Explanation and its related sciences.
2. Hadith and its related sciences.
3. Islamic Jurisprudence according to the Hanafiyy School.
4. Islamic Jurisprudence according to the Shafi^iyy School.
5. Islamic Jurisprudence according to the Malikiyy School.
6. Islamic Jurisprudence according to the Hambaliyy School.
7. The Arabic Language.
8. Islamic History and Biographies of Muslim Scholars.
9. Who Authored books on the subject of various sects.
10. The True Sufi scholars.
6. For more than 4 centuries, ‘al-^Aqidah al-Murshidah’ was verbally delivered by the Mu’adhins (mosques’ callers for prayers) during the Tasbih period (just before Fajr Prayer)
7. Al-^Aqidah al-Murshidah
8. Evidence that the Creed of Shaykh ^Abdullah al-Harariyy also known as al-Habashiyy and his students is in accordance to the creed of the renowned scholars of this nation
________________________________________
Preface
The compilation of all material, within the pages of this booklet, on the subject of the 'Islamic Creed of AHLUSSUNNAH WAL JAMA^AH is in response to the detrimental absence of such necessary information at this time and age. This Creed is that of the Ashariyyah and Maturidiyyah who make up the majority of the Islamic nation and is outlined in authenticated texts written by prominent Islamic scholars, Narrators of the Prophets’ sayings, Interpreters of the Holy Qur’an and Islamic Historians who represent the greater most trusted body of scholars in our Islamic Nation. This booklet is titled:
To be distributed for the purpose of dedicating the generated rewards to the soul of the righteous scholar and narrator of Hadith, Shaykh ^Abdullah Al-Harariyy, may Allah bestow mercies upon him and reward him greatly. Ameen.
อรัมภกถา
ในการรวบรวมคู่มือเล่มนี้ซึ่งมีเนื้อหาเกี่ยวกับหลักการศรัทธา (อัลอะกีดะฮฺ) แห่งอลิสซุนนะฮฺ วัลญามาอะฮฺ ในการตอบสนองการไม่รู้ที่อันตรายและยังเป็นข้อมูลที่สำคัญอย่างยิ่งยวดในยุคปัจจุบัน ตามหลักการศรัทธาของอัชชาอิริยะฮฺและมาตุรีดียะฮฺที่ประชาชาติมุสลิมส่วนใหญ่ให้การยึดถือมาจากหลักการที่ถูกต้องซึ่งนักวิชาการมุสลิม นักรายงานหะดิษ นักตัฟซีรอัลกุรอาน นักประวัติศาสตร์อิสลามที่มีชื่อเสียงและทิศาปาโมกข์ได้บันทึกไว้ในตำรำตำราอย่างมากมาย
ร่วมอุทิศผลานิสงค์ผลบุญแด่ท่านชัยค์ อับดุลลอฮฺ อัลฮารอรีย์(ขออัลลอฮฺเจ้าทรงประทานความดีงามแก่ท่านด้วยเทอญ)ท่านเป็นนักวิชาการผู้ทรงธรรมและนักวิชาการหะดิษ-อามีน
________________________________________
Introduction
Praise be to Allah, Who privileged the Sunni scholars with holding high the knowledge of Tawhid and the Islamic creed, and Who guided them to successfully rebut every misconception and fallacy the innovators of misguidance brought to the common laymen. May Allah raise the rank of our beloved Prophet Muhammad, the one who spread the light of truth and eliminated the darkness of ignorance.
อารัมภบท
การสรรเสริญเป็นเอกสิทธ์ของอัลลอฮฺ พระองค์ทรงปกป้องนักวิชาการซุนนี่ด้วยกับการยึดมั่นบนหลักการศรัทธาที่ถูกต้องอย่างเหนี่ยวแน่น ผู้ทรงให้ทางนำแก่นักวิชาการซุนนี่ในการโต้แย้งกับกลุ่มที่ลุ่มหลงจากทางนำในการเผยแพร่ต่อชาวบ้านตาดำๆ ขอพระองค์ทรงยกยศฐานันดรแก่นายแห่งเราท่านรอซูลมุฮัมมัดผู้นำพาประทีปแห่งธรรมขันธ์มาเผยแพร่
Ayah 122, of Suratu-Tawbah means: [Of every troop of the believers, only a group should go forth, while others should stay with the Prophet devoting themselves to further study in Religion conveying it to their people when they return that they may be warned].
The scholars of Islam are like the stars in the night sky, giving guidance to the one who lost his way in the darkness. When one thinks about the eminent scholars who have been recognized by the entire nation, and who have received the acknowledgement of the people of Knowledge and laymen alike, one then concludes that they are on the path of the Companions and their Successors. There is not a science amongst the sciences of the Religion that these scholars have not mastered, thus leaving none to escape their knowledge. Hence, they were highly regarded and recognised for having acquired a vast amount of every type of Islamic Knowledge. Furthermore, looking attentively at the Islamic library and its many branches of knowledge such as the Knowledge of the Holy Qur’an, Hadith, Methodologies of Islamic Jurisprudence and its various subdivisions, Islamic History and Arabic Morphology and Grammar, one cannot but acknowledge, without the slightest doubt, the status and importance of the scholars of Ahlussunnah wal-Jama^ah and the effort they put into defending the Religion of Islam.
ไม่บังควรที่บรรดาผู้ศรัทธาจะออกไปสู้รบกันทั้งหมด ทำไมแต่ละกลุ่มในหมู่พวกเขาจึงไม่ออกไปเพื่อหาความเข้าใจในศาสนา และเพื่อจะได้ตักเตือนหมู่คณะของพวกเขา เมื่อพวกเขาได้กลับมายังหมู่คณะของพวกเขา โดยหวังว่าหมู่คณะของพวกเขาจะได้ระมัดระวัง
(๙:๑๒๒)
อุลามาอฺเปรียบเสมือนดวงดาวที่เปล่งประกายบนท้องฟ้าในยามค่ำคืนที่คอยยนำทางผู้ที่กำลังหลงทางอยู่ในความมืด เมื่อเราใคร่ครวญถึงอุลามาอฺที่โลกมุสลิมให้การยอมรับไม่ว่าจะเป็นนักวิชาการหรืออุลามาอฺด้วยกันเองหรือจากสามัญชนคนธรรมดา เราอาจสรุปได้ว่าอุลามาอฺเหล่านั้นคือผู้เจริญรอยตามเหล่าสาวกและตาบีอีน ยังไม่เพียงพออีกหรือที่อุลามาอฺเหล่านี้จะมีความช่ำชองในศาสตร์อิสลามต่างๆ โดยเราทิ้งพวกเขาไว้ได้หลังเรากระนั้นหรือ ไม่เลย! หาเป็นเช่นนั้นไม่ พวกเขาได้รับการยอมรับอย่างกว้างขวางว่าเป็นผู้สันทัดกรณีในศาสตร์อิสลามด้านต่างๆ เราลองค้นหาตำรำตำราของพวกเขาในหอสมุดสิ แล้วเราจะพบว่าพวกเขาเป็นเลิศในศาสตร์ต่างอย่างเหลือล้น พ้นคณานับ เช่น หะดิษ อัลกุรอาน นิติศาสตร์อิสลาม และสาขาย่อยของนิติศาสตร์อิสลาม ประวัติศาสตร์อิสลาม หลักภาษาอาหรับ(ซอรอฟ นะฮฺวู) คนอย่างเราๆล่ะทำได้ไหม หรือต้องยอมรับความชำนาญของพวกเขาโดยดุษฎี คงไม่มีใครสงสัยถึงสถานะของอุลามาอฺสายแนวทางซุนนี่เป็นแน่แท้ที่คอยปกป้องพิทักษ์รักษ์หลักการอิสลามอย่างขยันขันแข็ง
We have elected to compile in this publication quotes pertaining to the Islamic Creed from the eminent scholars of each of the past 15 centuries. In addition, we have deliberately selected from these scholars those who have mastered various fields of knowledge to eliminate any doubt and to assist all in believing with certainty that the following creed is in accordance with the teachings of the Holy Qur’an and with the methodology of the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him. The basis of this creed rests on the foundational Islamic belief “La ilaha illallah” which means (no one is God except Allah). This belief is unanimously agreed upon and is one that unites the entire nation of Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam who says:
“My nation shall never unite over a misconception” narrated by Abu Dawud.
วารสารเล่มนี้นำเสนอถึงหลักการศรัทธาของอุลามาอฺที่มีชื่อเสียงและชำนาญการในด้านต่างๆในรอบ ๑๕ ศตวรรษที่ผ่านมาว่าพวกเขามีหลักการศรัทธาเป็นเช่นไรกัน เพื่อเป็นการขับไล่ข้อคลางแคลงสงสัยและยืนยันบนหลักธรรมคำสอนแห่งอัลกุรอานและรอซูล หลักธรรมคำสอนต่างๆอยูบนพื้นฐานหลักธรรมที่ว่า ไม่มีพระเจ้าอื่นใดนอกจากอัลลอฮฺ ซึ่งเป็นหลักการพื้นฐานที่เห็นพ้องต้องกันของประชาชาติ
ท่านรอซูลกล่าวว่า “ ประชาชาติของฉันจะไม่ร่วมหัวจมท้ายกันในสิ่งที่เข้าใจผิดพลาด” (อบูดาวุด)
________________________________________
The Creed of the Messenger of Allah
Peace and blessings be upon him
The Messenger of Allah, peace be upon him, said: <<O Allah, You are adh-Dhahir (adh-Dhahir is a name of Allah which means that His Existence is definite and further confirmed by proofs and logic) and there is nothing above You, and You are al-Batin (al-Batin is a name of Allah which means that the reality of Allah is not conceivable in the mind) and there is nothing beneath You>>.
The Imam and Hafidh, Ahmad Ibn al-Husayn al-Bayhaqiyy (died 458 AH) said in his book 'Al-Asma' was-Sifat' (The Names and Attributes of Allah): “Some of our companions used the saying of the Prophet: <<You are adh-Dhahir and there is nothing above You, and You are al-Batin and there is nothing beneath You>> as evidence to refute the allocation of the concept of place to Allah, they concluded that since there is nothing above Him and nothing beneath Him, therefore, He exists without a place”.
The Messenger of Allah, peace be upon him, also said: <<Allah is eternally existent and nothing else is>>.
Imam al-Bayhaqiyy said in his book 'Al-I^tiqad' (The Creed) when elucidating the meaning of this Hadith: “This indicates that eternally nothing existed other than Allah; no water , no ^Arsh (The Throne) and no other creation, they are all classified as other than Allah”.
ท่านรอซูลมีหลักการศรัทธาเป็นเช่นไร
ท่านรอซูลกล่าวว่า “โอ้อัลลอฮฺพระองค์คือ อัซซอฮีร (พระนามหนึ่งของอัลลอฮฺ)แท้จริงหามีสิ่งใดอยู่เบื้องบนพระองค์และพระองค์ผู้ทรงบาติน(พระนามหนึ่งของอัลลอฮฺ)แท้จริงหามีสิ่งใดอยู่เบื้องล่างของพระองค์ ”
ท่านอิมามบัยฮากีอธิบายหะดิษนี้ในหนังสือของท่านที่ชื่อ อัลอิอฺติกอด (หลักการศรัทธา)ว่า :หะดิษนี้แจ้งให้ทราบว่าอัลลอฮฺนั้นมีมาแต่เดิม ในตอนต้นนั้นไม่มีน้ำ ไม่มีอะรัช และไม่มีมัคโลคใดๆเลยนอกจากอัลลออฮฺเท่านั้น
________________________________________
The legacy of the Scholars of Ahlussunnah Wal-Jama^ah over the past 14 centuries since the Prophetic Migration, stands witness that the creed of Ahlussunnah is ONE.
________________________________________
มรดกตกทอดของอุลามาอฺอลิสซุนนะฮฺ วัลญามาอะฮฺตลอดระยะเวลา ๑๔ ศตวรรษที่ผ่านมาตั้งแต่การอพยพของท่านรอซูล ที่ยังมีหลักการเป็นหนึ่งเดียวบนแนวทางอลืสซุนนะฮฺวัลญามาอะฮฺ
The Sunniyy Creed among the Scholars of the 1st Century
Imam ^Aliyy Ibn Abi Talib (died 40 AH), may Allah raise his rank, the eminent and renowned companion and one of the most distinguished in teaching Tawhid (Islamic Creed) said: “Allah is eternally existent and place is not, and He still exists as He eternally was (i.e. without a place)”. Narrated by Abu Mansur al-Baghdadiyy in his book 'al-Farq baynal-Firaq'".
In his book 'as-Sahifah as-Sajjadiyyah' Imam Zaynul-^Abidin ^Aliyy Ibnul-Hussayn (died 94 AH), may Allah raise his rank, a great successor of the companions (Tabi^iyy) said: “You are Allah, the One who is not confined to place”.
อุลามาอฺในศตวรรษแรก
ท่านอิมามอาลี อิบนุ อบีตอลิบ (สิ้นชีพในปี ฮิจเราะฮฺที่ ๔๐) ท่านเป็นซอฮาบะฮฺท่านหนึ่งที่มีชื่อเสียงกิตติศัพท์ระบือไกลและเชี่ยวชาญด้านหลักการศรัทธาเป็นเลิศ ได้กล่าวว่า อัลลอฮฺทรงอยู่ตลอดกาล พระองค์ทรงมีมานานแล้วตั้งแต่สถานที่ยังไม่ถูกสร้าง ในอดีตพระองค์ทรงอยู่อย่างไร ปัจจุบันพระองค์ยังคงเช่นนั้น(โดยพระองค์ไม่พำนัก ณ ที่ใด)
(อบูมันซูร อัลบัยฮากี หนังสือ อัลฟัรก์ บัยนัลฟิรอก)
________________________________________
The Sunniyy Creed among the Scholars of the 2nd Century
Imam Ja^far as-Sadiq (died 148 AH), may Allah raise his rank, said: “He who claims that Allah is in anything or on anything or from anything commits shirk (type of blasphemy). Because, had He been on anything, He would have been carried, had He been in anything, He would have been contained, and had He been from anything, He would have been a creation”. Narrated by Imam al-Qushayriyy in his book ‘ar-Risalah’.
In his book 'Al-Fiqh al-‘Absat' the great Imam and Mujtahid Abu Hanifah an-Nu^man Ibn Thabit (died 150 AH), may Allah raise his rank, said: “Allah is eternally existent and eternally place did not exist. Allah eternally exists before creating the creation. Allah eternally exists and eternally there was no place or any other creation and He is the Creator of everything”.
อุลามาอฺในยุคศตวรรษที่ ๒
อิมามมญะฟัร อัซซอดิก (สิ้นปีฮิจเราะฮฺ ๑๔๘) กล่าวว่า “ ใครที่อ้างว่าอัลลอฮฺอยู่ในที่หนึ่งหรืออยู่บนที่หนึ่งหรือมาจากสิ่งหนึ่ง การเชื่อดังกล่าวนั้นคือชิรก(เข้าข่ายตกมุรตัด) เพราะหากพระองค์อยู่บนสิ่งหนึ่ง แสดงว่าพระองค์ถูกแบกหามโดยสิ่งหนึ่ง หากพระองค์ทรงถูกแบกหามโดยสิ่งหนึ่ง แสดงว่าพระองค์ทรงถูกบรรจุไว้ในสิ่งนั้น หากพระองค์ทรงมาจากสิ่งหนึ่ง แสดงว่าพระองค์เป็นมัคโลค”
(อิมามอัลฆุชัยรีย์ หนังสือ อัรริซาละฮฺ)
ในหนังสืออัลฟิกฮฺ อัลอับสัต ท่านอิมามผู้ยิ่งใหญ่ มุจตาฮิด อบูฮานีฟะฮฺ อันนุอฺมาน อิบนุ ซาบิต (สิ้นฮิจเราะฮฺ ๑๕๐) กล่าวว่า “อัลลอฮฺทรงมีมาก่อนโดยไม่มีจุดเริ่มต้น ก่อนการมีของสถานที่ ก่อนการสร้างมัคโลค พระองค์ทรงมีมาแต่เดิมในขณะที่สิ่งทั้งหลายยังไม่ถูกสร้าง แท้จริงพระองค์คือผู้สร้างทุกสิ่ง ”
________________________________________
The Sunniyy Creed among the Scholars of the 3rd Century
The great Imam and Mujtahid Muhammad Ibn Idris Ash-Shafi^iyy (died 204 AH), may Allah raise his rank, said: “Allah, the Exalted is eternally existent and eternally place did not exist. Allah created the place while He is still attributed with Eternity as He was before creating the place. It is intellectually impossible for change to occur in His Self or for alteration to happen in His Attributes.” Related by Imam az-Zabidiyy in his book 'Ithaf as-Sadatil-Muttaqin'.
"Imam Ahmad Ibn Hambal (died 241 AH) never attributed directionality to Allah." Related by Imam Ibn Al-Jawziyy in his book ‘Daf^ Shubhatit-Tashbih'.
อุลามาอฺในศตวรรษที่ ๓
อิมามผู้ยิ่งใหญ่ท่านอิมามมุฮัมมัด อิบนุ อิดริส อัชชาฟีอีย์ (สิ้นฮิจเราะฮฺ ๒๐๔) กล่าวว่า “ พระองค์ผู้เกรียงไกรทรงมีมาก่อนการมีของสถานที่ พระองค์ทรงสร้างสถานที่ พระองค์ทรงอมตะเฉกเช่นก่อนการสร้างสถานที่ เป็นไปไม้ได้ที่พระองค์จะทรงเปลี่ยนแปลงคุณลักษณะของพระองค์เองตามเหตุการณ์ที่บังเกิด”
(อิมามอัซซาบีดีย์ หนังสือ อิซัฟ อัซซอดาติล มุตตากิล)
อิมามอะฮิมัด อิบนุ ฮัมบัล (สิ้นปีฮิจเราะฮิที่ ๒๔๑) ไม่เคยให้คุณลักษณะถึงทิศทางของอัลลอฮฺ
(อิมามอัล เญาซีย์ หนังสือ ดัฟอฺชุบฮาติต ตัชบิฮฺ)
________________________________________