The Ash^ari Sunnis Praised by the Prophet
Praise be to Allah, the Lord of the Worlds, Who honored the nation of Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam
After the opening of Makkah the people started embracing Islam in large groups, one batch after the other. Prior to that people used to embrace the Religion one or two at a time. Ahmad (in his Musnad) and ^Abd ar-Razzaq in his (Tafsir) narrated from the route of Abu Hurayrah that he said: 'when Surah an-Nasr was revealed to the Prophet, he said:
"أتاكم أهل اليمن هم أرق أفئده وألين قلوبا. الإيمان يمان الحكمة يمانية"
This means: <<The people of Yemen have come to you and they have thin and soft hearts. The belief is Yemeni and the wisdom is Yemeni>>. This is in al-Bukhariyy and Muslim.
The people mentioned in the hadith are the ones about whom Ayah 54 of Surah al-Ma'idah was revealed:
{فسوف ياتي الله بقوم يحبهم و يحبونه اذلة على المؤمنين اعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله و لا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء و الله واسع عليم}
This means: [Allah will bring forth a people whom He accepts and they love Him. They are humble with the believers, rough and proud over the blasphemers, and they perform Jihad for the sake of Allah, not fearing anyone's blame in their pursuit.]
Al-Hakim (in his Mustadrak) and Ibn ^Asakir narrated that when the ayah was revealed, the Prophet, sallallahu ^alayhi wa sallam, pointed at Abu Musa al-Ash^ariyy and said: <<هم قوم هذا>> which means: <<They are the people of this man.>>
Al-Qurtubiyy said in his Tafsir: that al-Qushayriyy said: The followers of Abu al-Hasan al-Ash^ariyy are his people because every time a people are attributed to a prophet, what is meant is his followers.
he Hafidh Ibn ^Asakir said when he mentioned this hadith: <<هم قوم هذا>>
“It is known by the intellectual proofs and the proofs of the fundamental texts that no one among the offspring of Abu Musa al-Ash^ariyy refuted the falsehood of the innovators by irrefutable proofs from the Qur’an, Sunnah, Ijma^ (Consensus), and Qiyas except Imam Abu al-Hasan al-Ash^ariyy. The hadith of Abu Musa is a clear evidence of the merit of Imam Abu al-Hasan al-Ash^ariyy. He endeavored against the enemies of the truth and defeated them. Imam Abu al-Hasan al-Ash^ariyy shattered their words and gatherings with irrefutable intellectual proofs and transmitted texts.”
We have mentioned this beneficial information because of it's conformity to the honorable ayahs. Also, to elucidate and introduce what many scholars have said, like the Hafidh al-Bayhaqiyy and Ibn Hajar and, the explainer of Al-Qamus and the author of Ithaf Assadah Al-Muttaqqin. Az-Zabidiyy said in the second chapter: If the term Ahlus-Sunnah Wal Jama^ah is used without restriction then what is meant by it is the Ash^ariyys and Maturidiyys.
In short, Imam Abul-Hassan al-As^ari and his students after him (The Ash^aris) briefed the creed of the Prophet and the companions with Islamic and intellectual proofs and thus refuted the many sects that emerged in time.
Allah knows best.ท่านเราะซู้ลยกย่องอะชาอิเราะฮ์
มวลการสรรเสริญทั้งสิ้นเป็นกรรมสิทธิ์แห่งอัลลอฮฺ ผู้ทรงยกเกียรติท่านเราะซู้ลมุหัมมัด (ศ็อลลัลลอฮุอะลัยฮิวะซัลลัม)
หลังจากการพิชิตเมืองมักกะฮ์เสร็จสรรพแล้ว ผู้คนเริ่มหลั่งไหลเข้ารับนับถืออิสลามเป็นจำนวนมาก ว่ากันว่าผู้คนเข้ารับอิสลามครั้งละหนึ่งหรือสองคน สายสืบของท่านอะหฺมัดและท่านอับดุรรอซาก (ในตัฟซีรของท่าน) รายงานจากท่านอบูฮุรัยเราะฮ์ กล่าวว่า เมื่อซูเราะฮ์อัลนัศร์ถูกประทานลงมา ท่านเราะซู้ลมีคำกล่าวว่า
"أتاكم أهل اليمن هم أرق أفئده وألين قلوبا. الإيمان يمان الحكمة يمانية"
"ชาวเยเมนจะมายังสูเจ้า พวกเขาเป็นคนมีจิตใจโอบอ้อมอารีย์ หลักการศรัทธาและฮิกมะฮ์อย่างชาวเยเมนนั่นแหละใช่เลย" (บุคอรีย์และมุสลิม)
ผู้ที่ถูกกล่าวในหะดีษคือกลุ่มผู้ที่โองการที่ ๕๔ ของซูเราะฮ์ อัลมาอิดะฮ์ กล่าวเช่นกัน
{فسوف ياتي الله بقوم يحبهم و يحبونه اذلة على المؤمنين اعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله و لا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء و الله واسع عليم}
ความว่า
"อัลลอฮฺก็จะทรงนำมาซึ่งพวกหนึ่งที่พระองค์ทรงรักพวกเขาและพวกเขาก็รักพระองค์ เป็นผู้นอบน้อมถ่อมตนต่อบรรดามุอ์มิน ไว้เกียรติแก่บรรดาผู้ปฏิเสธศรัทธา พวกเขาจะเสียสละและต่อสู้ในทางของอัลลอฮฺ และไม่กลัวการตำหนิของผู้ตำหนิคนใด นั่นคือความโปรดปรานของอัลลอฮฺ ซึ่งพระองค์จะทรงประทานมันแก่ผู้ที่พระองค์ทรงประสงค์ และอัลลอฮฺนั้นเป็นผู้ทรงกว้างขวาง ผู้ทรงรอบรู้"อัลฮากิม (ในมุสตัดรอกของท่าน) และอิบนุ อะซากีร รายงานว่า เมื่อโองการนี้ถูกประทานลงมา ท่านเราะซู้ลชี้ไปยังท่านอบู มูซา อัลอัชอะรีย์ และกล่าวว่า
"ชนเหล่านั้นสังกัดในกองของชาย (อบู มูซา อัลอัชอะรีย์) ท่านนี้"อัลกุรฺตุบีย์ กล่าวในตัฟซีรของท่านว่า อัลกุชัยรีย์ กล่าวว่า
"ผู้เจริญรอยตามท่านอบู อัลหะซัน อัลอัชอะรีย์ คือกลุ่มชนของเขา เพราะพวกเขาในทุกยุคทุกสมัยที่ยึดมั่นตามแนวทางของท่านเราะซู้ลนั่นเอง" ท่านอิบนุ อะซากิร ถึงหะดีษนี้ว่า
"เป็นที่รู้กันว่าในบรรดาทายาทของท่านอบู มูซา อัลอัชอะรีย์ ไม่มีผู้ใดเลยที่ใช้หลักฐานทางสติปัญญาและหลักฐานจากตัวบท ไม่ว่าจะเป็นอัลกุรอาน อัสซุนนะฮ์ อิจญ์มาอฺ และกียาสได้อย่างชาญฉลาดในการตอบโต้พวกนอกลู่นอกทางอย่างสิโรราบ ท่านผู้นั้นคือท่านอิหม่าม อบู อัลหะซัน อัลอัชอะรีย์ ซึ่งหะดีษของท่านอบูมูซานั้นเป็นหลักฐานที่ประจักษ์ถึงความประเสริฐของท่านอบู อัลหะซัน อัลอัชอะรีย์ ท่านได้พิทักษ์ปกปักรักษ์ธรรมขันธ์ (หมวดธรรม) แห่งอิสลามจากอริศัตรูอย่างเต็มภาคภูมิ ท่านได้ตอบโต้พวกนอกลู่นอกทางอิสลามด้วยหลักฐานที่พวกเขาไม่อาจโต้แย้งได้เลย และด้วยตัวบทที่ถูกถ่ายทอดอย่างเป็นขั้นเป็นตอน"เราได้บอกเล่าเก้าสิบถึงข้อมูลที่เป็นประโยชน์ เพราะเรื่องนี้มันสอดคล้องกับหลายโองการ และสิ่งที่นักวิชาการได้กล่าวถึง เช่น ท่านอัลบัยฮากี ท่านอิบนุ หาญัรฺ และนักอภิธานศัพท์ (นักอธิบายศัพท์เฉพาะเรื่อง) และผู้แต่ง อิซาฟ อัสสอดะฮ์ อัลมุตตากีน อย่างที่ท่านอัซซาบิดีย์ กล่าวในบทที่ ๒ ว่า
"หากมีการกล่าววถึงกลุ่มอะลิสซุนนะฮ์วัลญะมาอะฮ์อย่างลอย ๆ ไม่เจาะจง นั่นหมายถึงกลุ่มอะชาอิเราะฮ์และมะตุรีดีย์"สรุปว่า ท่านอบู อัลหะซัน อัลอัชอะรีย์ และลูกหาลูกศิษย์ของท่าน มีหลักการศรัทธาที่เจริญรอยตามท่านเราะซู้ลและเศาะหาบะฮ์ทั้งสิ้น ต่อการยึดมั่นด้วยหลักฐานจากตัวบทและสติปัญญา ทั้งนี้ที่ใช้ในการสยบให้กลุ่มกาฝากในอิสลามในยุคนั้นต้องสิโรราบ (ไม่ได้ผุดได้เกิด)
วัลลอฮุอะอฺลัม (อัลลอฮฺทรงรู้ยิ่ง)
------------------------------------------------------------------------------------------
ที่ไปที่มา: http://www.alsunna.org/The-Ashari-Sunnis-Praised-by-the-Prophet.htmlร่วมด้วยช่วยแปล: โชคอนันต์ รักทรัพย์ อัลมันญูวีย์ (มหาวิทยาลัยอิสลามยะลา)
วันที่: 7/11/2010
เวลา: 9 : 14 pm.