[1] Ibn Taimiyyah, Ahmad Ibn ?Abd Al-Halim Al-Harrani, meninggal pada tahun 728H.
[2] Muhammad Ibn Abi Bakr Ayyub Az-Zar?i, meninggal pada tahun 751H.
[3] Hafiz Firdaus Abdullah, Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahhabiyah, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2003, Hal: 33.
[4] Muhammad Ibn Idris Ibn Al-Munzir Ar-Razi, Asl As-Sunnah Wa I?tiqad Ad-Din, Dalam: Hafiz Firdaus Abdullah, Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahhabiyah, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2003, Hal: 34.
[5] Hasan Ibn ?Ali Ibn Khalaf Al-Barbahari, Syarh As-Sunnah, Tahqiq: Muhammad Sa?id Salim Al-Qahtani, Dar Ibn Al-Qayyim, Dammam, Arab Saudi, 1408H, Hal: 52.
[6] Ismail Ibn ?Abd Ar-Rahman Ibn Ahmad, ?Aqidah As-Salaf Wa Ashab Al-Hadith, Dalam: Hafiz Firdaus Abdullah, Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahhabiyah, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2003, Hal: 35.
[7] Al-Hujurat, 49: 6.
[8] Tafsir Pimpinan Ar-Rahman, Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri, 1995, tafsiran ayat 46, surah An-Nisa?, Hal: 196.
[9] Asy-Syura 42: 11.
[10] Ibn Taimiyyah, Ahmad Ibn ?Abd Al-Halim Al-Harrani, Al-Aqidah Al-Wasitiyyah, Tahqiq: Muhammad Ibn ?Abd Al-?Aziz Ibn Mani?, Ar-Riasah Al-?Ammah Li Al-Ifta?, Riyadh, Arab Saudi, 1412H, Hal: 5-7.
[11] Ibn Taimiyyah, Ahmad Ibn ?Abd Al-Halim Al-Harrani, Al-Aqidah Al-Wasitiyyah, Tahqiq: Muhammad Ibn ?Abd Al-?Aziz Ibn Mani?, Ar-Riasah Al-?Ammah Li Al-Ifta?, Riyadh, Arab Saudi, 1412H, Hal: 23-24.
[12] Disebabkan kesederhanaan pegangan Ahli Sunnah Wa Al-Jamaah itu, maka beliau judulkan kitabnya dengan judul Al-Wasitiyah yang bermaksud ?sederhana?.
[13] Ibn Taimiyyah, Ahmad Ibn ?Abd Al-Halim Al-Harrani, Ar-Risalah at-Tadmuriyyah, Hal: 30. Dipetik daripada Sa?id Ibn ?Ali al-Qahtani 1411H, Syarh Asma? Allah al-Husna Fi Dau? al-Kitab Wa as-Sunnah, Wazarah al-I?lam, Riyadh, Arab Saudi, Hal: 64.
[14] Sa?id Ibn ?Ali al-Qahtani, Syarh Asma? Allah al-Husna Fi Dau? al-Kitab Wa as-Sunnah, Wazarah al-I?lam, Riyadh, Arab Saudi, 1411H, Hal: 51.
[15] Asy-Syura 42: 11.
[16] ?Umar Ibn Sulaiman Al-Asyqar, Al-?Aqidah Fillah, Maktabah Al-Falah, Kuwait, 1984, Hal: 217.
[17] ?Umar Ibn Sulaiman Al-Asyqar, Al-?Aqidah Fillah, Maktabah Al-Falah, Kuwait, 1984, Hal: 216.
[18] Az-Zuhaili, Wahbah Az-Zuhaili, Usul Al-Fiqh Al-Islami, Dar Al-Fikr, Damsyik, Syria, 1986, 1:332.
[19] Al-Ghari dalam bukunya Salafiyah Wahabiyah Satu Penilaian telah mengemukakan beberapa riwayat bahawa kononnya para sahabat telah melakukan takwil terhadap nas sifat. Riwayat-riwayat tersebut telah ditolak oleh Hafiz Firdaus Abdullah dalam bukunya Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahhabiyah, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2003.
[20] Muhammad Amin Ibn Muhammad Al-Mukhtar Al-Jakni Asy-Syanqiti, Adwa? Al-Bayan Fi Idah Al-Quran Bi Al-Quran, 2: 319-320.
[21] Muhammad Ibn Abi Bakr Az-Zar?i, As-Sawa?iq Al-Mursalah Fi Ar-Rad ?Ala Al-Jahmiyyah Wa Al-Mu ?attilah, Tahqiq: ?Ali Ibn Muhammad Ad-Dakhil, Dar Al-?Asimah, Riyadh, Arab Saudi, 1988, 1: 147-148.
[22] Ibn Taimiyyah, Ahmad Ibn ?Abd Al-Halim Al-Harrani, Bayan Talbis Al-Jahmiyyah Fi Ta?sis Bida?ihim Al-Kalamiyyah, Tahqiq: Muhammad Ibn ?Abd Ar-Rahman Ibn Qasim, Matba?ah Al-Hukumah, Makkah, Arab Saudi, 1392H, Hal: 100-101.